انواع چرم طبیعی + عکس طرح و مدل

انواع چرم طبیعی و اصل کدامند؟

انواع چرم طبیعی که امروز در بازارها مشاهده می‎کنید، میراث 7000 ساله پیشرفت و تجربیات بشر در این صنعت است. چرم بعنوان یک متریال لوکس در صنعت مد شناخته می‎شود. جالب است بدانید بر خلاف تصور بسیاری از مردم چرم طبیعی فقط از پوست گاو تولید نمی‎شود. برای تولید چرم طبیعی در حقیقت از پوست بسیاری از حیوانات مانند پوست بوفالو، گاومیش، شتر، گاو، گوزن، کروکدیل، بز، گوسفند، شترمرغ، مار و حیوانات دیگر نیز استفاده می‌شود. (انسان فقط پوست پشه رو نتونست تبدیل به چرم کنه)

انواع چرم طبیعی

 

فرایند تولید چرم طبیعی

فرآیند پرداخت و دباغی چرم با ارسال پوست خام حیوانات به کارخانه چرم‌سازی شروع می‎شود. در طول فرآیند دباغی، چرم طبیعی با روغن‌هایی آغشته می‌شود. این روغن‎ها احساس نرمی و لطافت به چرم می‌دهند. به همین علت زمانی که محصول چرمی را استفاده می‌کنید، ظرافت و استایل خاص به ظاهر شما می‎دهد.

در فرایند دباغی خراش‎های چرم را از بین می‎برند. در ادامه جهت ایجاد تنوع، رویه چرم با رنگ و لایه مخصوص پرداخت می‎شود. مجموع این فعالیت‎ها، پوست خام و آسیب‌پذیر اولیه را به یک ماده محکم و مقاوم تبدیل می‎کند. کفشی که به پا دارید، کیف پول مردانه‎ای که در جیب کت شماست و کیف زنانه شیکی که با آن به گردش روزانه می‎روید، همه این‎ها تمامی مراحل فوق را سپری کردند.

انواع چرم طبیعی در بازار

چرم بوفالو

چرم بوفالو از مقاومت بسیار بالا و انعطافپذیری بسیار کمی برخوردار است. جالب است بدانید چرم بوفالو یک چرم ضخیم  و فوق سنگین بشمار می‎رود. به همین جهت گزینه مناسبی برای ساخت کیف‎های زنانه ظریف نخواهد بود. با توجه به این ویژگی‎ها از این چرم اکثرا در تولیداتی مانند: کیف مردانه، کفش، کمربند، دستبند مورد استفاده قرار می‎گیرد.

انواع چرم طبیعی - بوفالو
عکس چرم بوفالو

چرم گاومیش

چرم گاومیش نیز از خوانواده بوفالو با اندازه کوچکتر است. این چرم نیز همانند چرم بوفالو از مقاومت بسیار بالا برخوردار است. تفاوت این دو چرم فوق سنگین در میزان انعطاف پذیری آنها است. چرم گاومیش کمی انعطافپذیری بیشتری دارد. و از این نظر در رده دوم قرار دارد. چرم گاومیش بیشتر در صنایع تولید: کیف ، کفش، کمربند و لوازم سوارکاری استفاده می‎شود.

انواع چرم طبیعی - گاومیش
عکس چرم گاومیش

چرم شتر

چرم شتر از تمامی چرم‎های موجود در بازار مقاومتر و البته خشکتر است. اما این چرم نسبت به دو مورد بالا ضخامت کمتری دارد. چرم شتر در رده چرم‎های سنگین دسته بندی می‎شود. با توجه به مقاومت فوقالعاده این چرم، از آن در تولید کیف، کفش و لوازم محافظتی استفاده می‎شود.

چرم گاوی

یکی از رایج‌ترین و متداولترین چرمهای موجود در بازار، چرم گاوی است. با توجه به مقاومت عالی و انعطاف پذیری مناسب، تقریبا اکثر محصولات چرمی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می‎کنید، از چرم گاو تهیه می‎شوند. از این چرم در تولید انواع کیف مردانه، کیف زنانه، کفش، پوتین، کمربند، کوله پشتی، گردنبند، دستبند و غیره استفاده می‎شود.

چرم گاوی جزو دسته چرمهای نیمه سنگین قرار می‎گیرد.

انواع چرم طبیعی - گاوی
عکس چرم طبیعی گاو

چند نمونه از محصولات تولیدی با چرم طبیعی گاوی:

تمام شد.
تمام شد.
تمام شد.
خردلیخردلی
قهوه ایقهوه ای
گردوییگردویی
68,000 تومان

چرم گوزن

کوزن یکی از زیباترین و محبوبترین چرمها را دارد. چرم گوزن بشدت کمیاب و بسیار گران قیمت است. یک چرم نیمه سنگین و بسیار لوکس که در تولیداتی نظیر پالتو، کیف و لوازم فوق لوکس مورد استفاده قرار می‎گیرد.

انواع چرم طبیعی - گوزن
چرم طبیعی گوزن

چرم کروکدیل

چرم کروکدیل بعنوان یکی از لوکس‎ترین چرمها در صنعت مد شناخته می‎شود. یک چرم بسیار مستحکم و گرانبها که در رده چرمهای نیمه سبک طبقه بندی می‎شود. با توجه به قیمت بسیار بالای چرم کروکدیل، این چرم بیشتر در صنعت پوشاک، کیف و کفش لوکس و دنیای مد مورد استفاده قرار می‎گیرد.

انواع چرم طبیعی - کروکدیل

چرم شترمرغ

چرم شترمرغ از پوست بدن و پوست پای شترمرغ تولید می‎شود، تفاوت این دو نوع، در ضخامت و بافت آن کاملا قابل شناسایی است. پوست شترمرغ بافت برجسته و دانه دانه‎ای دارد، که ظاهر آن را از بقیه‌ی چرم‌ها تفکیک می‌کند.

انواع چرم طبیعی - شترمرغ
عکس چرم طبیعی شترمرغ

 چرم بز

چرم بزی در دسته چرمهای سبک قرار دارد. همچنین از ضخامت کم و انعطاف پذیری مناسبی برخوردار است. این چرم در تولید کیف‎های زنانه لش، پالتو، کاپشن، دشتکش، شلوار چرم نازک، کیف پول و بسیاری از محصولات چرمی ظریف نقش پررنگی دارد.

انواع چرم طبیعی - بز
عکس از چرم طبیعی بزی

 چرم گوسفند

چرم گوسفند همانند چرم بز در رده چرمهای سبک قرار می‎گیرد. همچنین این چرم انعطاف پذیری بهتری از چرم بزی دارد. این چرم نیز همانند چرم بزی در تولید کیفهای زنانه ظریف، لباس، کاپشن، دشتکش، شلوار چرم نازک، کیف پول و حتی جلد کتاب‎های نفیس مورد استفاده قرار می‎گیرد.

انواع چرم طبیعی - گوسفندی
عکس از چرم طبیعی گوسفند

 چرم مار

مار با پوستی زیبا و خوش خط و خال در صنعت مد جایگاه ویژه‎ای دارد. این چرم بعنوان چرمی سبک و در عین حال زیبا در تولید کیف‎های مجلسی زنانه، کفش مجلسی زنانه، کت چرم، کیف‎های باگت زنانه لوکس، لوازم تزئینی و غیره کاربرد دارد.

انواع چرم طبیعی - پوست مار
عکس چرم طبیعی از پوست مار

دسته بندی ویژگی‎های چرم

دسته بندی چرم در فرآیند تولید

انواع چرم از نظر فرآیند تولید به سه دسته اصلی تقسیم می‎شوند:

چرم خام: چرمی که تقریبا بیشتر فرایند دباغی را سپری کرده اما رویه آن رنگ نشده است. این چرم برای حکاکی های هنری تولید می‎شود.

چرم دباغی شده: محصولاتی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می‎کنیم، از چرم‎های دباغی بشمار می‎روند.

اشبالت: اشبالت از لایه زیرین پوست حیوان تولید می‎شود. هیچگونه سطح براق و پرداخت شده‎ای ندارد. در دو روی اشبالت بافت پوست حیوان قابل مشاهده است.

اشبالت
اشبالت
چرم خام
چرم خام
چرم دباغی
چرم دباغی

انواع چرم طبیعی از نظر وزن و حجم

چرم طبیعی از نظر ضخامت و وزن به چهار دسته تقسیم بندی می‎شوند:

چرم فوق سنگین

چرم فوق سنگین از پوست بوفالو، گاومیش تولید می‎شود. چرم فوق‌سنگین بیش از 3 میلیمتر قطر و انعطاف پذیری کمی دارد.

چرم سنگین

چرم سنگین از دباغی پوست شتر، گاو و گوزن تولید می‌شود و ضخامت آن بین 1.4 تا 2.5 میلیمتر متغییر است.

چرم نیمه سبک

چرم نیمه سبک از پوست کروکدیل و شترمرغ ساخته می‌شود. این نوع چرم بسیار کمیاب و لوکس هستند.

 چرم سبک

چرم سبک از پوست گوسفند، بز، مار ساخته می‎شوند. چرم سبک انططاف پذیری عالی و ضخامتی کمتر از 1.4 میلیمتر دارد.

کاتالوگ چرم طبیعی

چرم طبیعی از نظر طرح رویه به چهار دسته تقسیم می‎شوند:

چرم خزدار: در عملیات تولید پشم و رویه پوست بصورت طبیعی حفظ می‎شود.

چرم ساده: رویه چرم با مواد رنگی طبیعی و لایه نگهدارنده پرداخت می‎شود. این چرم فاقد هرگونه نقش برجسته و یا طرحی است.

چرم طرح دار چاپی: توسط قالب بر روی این چرم طرح‎های منظم و یا نامنظم ایجاد می‎شود.

چرم طرح دار طبیعی: پوست برخی از حیوانات مانند کروکدیل بطور طبیعی نقوش برجسته دارد. در فرایند دباغی این چرم‎ها بافت رویه طبیعی چرم حفظ می‎شود.

نمونه چرم کروکدیل
نمونه چرم کروکدیل
دستبند چرم از پوست مار
دستبند چرم از پوست مار
کمربند چرم کروکدیل
کمربند چرم کروکدیل
کفش چرم شترمرغ
کفش چرم شترمرغ

کلام آخر

همانگونه که مشاهده گردید، چرم طبیعی دسته بندیهای متفاوتی از نظر جنس پوست مورد استفاده، وزن و ضخامت، فرآیند تولید و نقش و طرح دارد. در نهایت امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

از اینکه با سایت کیف زنانه همراه بوده‎اید سپاسگذاریم.

کیف دوشی چرم دست دوز

850,000 تومان

این کیف زنانه تولیدی از چرم طبیعی گاو و با کیفیت دوخت دست دوز است. این کیف شیک و زیبا در رده کیفهای سایز متوسط قرار دارد.

اطلاعات بیشتر

کیف پول چرم طبیعی سبک

348,000 تومان

کیف پول چرم طبیعی بزی به همراه جاموبایلی، بسیار سبک و باکیفیت یک کیف زیبا برای استفاده در استایل های مختلف روزمره است.

اطلاعات بیشتر

کیف پول و جاموبایلی چرم طبیعی شتر

875,000 تومان

کیف پول چرم طبیعی شتر بسیار سبک و باکیفیت یک کار تماما دست دوزی شده شیک و زیبا.

اطلاعات بیشتر

کیف پول زنانه چرم مدل جیران

374,000 تومان

کیف پول چرم طبیعی بزی بسیار سبک و باکیفیت یک انتخاب عالی برای بانوان شیک پوش است.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
تماس فوری
واتساپ
پیگیری سفارش